دانلود مقاله نظريه نقطه تثبيت(بيماري چاقي)

یازار : amir

+0 به يه ن

بيان مسئله:

همه ما چه مرد و چه زن قطعا گاهگاهي با مساله وزن و تغييرات آن برخورد
داشته ايم . و حتي ـ به ويژه در دوره نوجواني و جواني ـ در اين باره متحمل هزينه هاي هنگفتي شده ايم . هر چند كه مساله وزن ، چاقي و لاغري مساله اي تازه در جامعه بشري نيست اما تغييرات فرهنگي جديد ، رسانه ها ، مدها و… همگي سبب حساسيت مردم در اين باره شده است . فرهنگ جديد با تاكيدي كه برلاغري و زيبايي اندام دارد . و با بهره گرفتن از ابزارهايي چون رسانه ها بويژه تلويزيون و سالن هاي مد و آكتورهاي سينما و غيره توانسته است تاثير فراواني بر تفكر بشر امروزي گذاشته و او را بيش از پيش نسبت به وزن بدن و وضعيت ظاهري خود حساس نمايد. حتي گاهي اهل علم نيز دراين جريان تاثير داشته اند مثلا تاكيد زياد پزشكان و پژوهشگران بر اينكه چاقي و اضافه وزن سبب بسياري از بيماريهاي قلبي ـ عروقي ، ديابت و… مي گردد ، در اين مورد چندان بي تاثير نبوده است. البته رابطه چاقي و بيماريهاي مختلف بوسيله بسياري از پژوهش ها مورد اثبات قرار گرفته است ، اما مساله اين است كه توجه عادي با توجه بيمار گونه و حساسيت بيش از حد متفاوت است . بر اثر همين حساسيت هاي بي مورد است كه بيماريهاي رواني با عنوان اختلالات خوردن ( Bulimia , Anorexicuu) به وجود مي آيند.

گرد آورنده اين مبحث بخاطر اهميتي كه اين مساله در جامعه كنوني ما پيدا كرده است و نوجوانان و جوانان به ويژه دختران وقت و انرژي و هزينه زيادي را صرف رسيدگي به آن مي كنند ، بر آن شد كه درباره پايه و اساس اين مساله ( وزن و تغييرات آن ) كه به نظريه نقطه تثبيت (Set point theory)  معروف شده است ، اطلاعاتي كسب نمايد .

ادبيات پژوهش:

هر چند كه كتابهاي بسياري در زمينه فربهي ، لاغري و اختلالات خوردن ( بي اشتهايي و پرخوري عصبي ) مطالب زيادي آورده اند ، اما درمورد پايه و اساس اين تغييرات يعني نظريه نقطه تثبيت (Set point theory) دركمتر كتابي به طور مستقيم اشاره شده است ، بنابراين در بخش ادبيات پژوهش ، مطالبي كه تلويحا به اين موضوع اشاره داشته نيز آورده شده و كمتر به حيطه خود اختلالات خوردن پرداخته شده است .

 

جهت دانلود كليك كنيد